כשיש חשק ללקות למידה כדאי מאוד לאמת או לשלול את החשד הזה כדי שיהיה אפשר לזהות את הבעיה ולטפל בה בהקדם. איך עושים זאת? באמצעות אבחון דידקטי.
אבחון דידקטי הוא אבחון שנועד לבדוק את מיומנויות ויכולות הלמידה של הנבדק בכל גיל החל מילדים בגיל 6 ועד מבוגרים בשלבים המאוחרים יותר של החיים. באבחון בודקים את הצדדים בהם הנבדק חלש בהם וגם את הצדדים בהם הוא חזק כדי שיוכלו להעצים אותם עוד יותר או להשתמש בהם לטובתו כדי לחפות על הצדדים בהם הוא מתקשה.
המבחן נועד לצמצם פערים בחברה ואת המבחן הנ"ל עוברים תלמידים שמעוניינים לקבל את ההקלות להם הם זכאים במבחני הבגרות כתוצאה מהקשיים אותם הם חווים.
בדרך כלל כשמתגלים הקשיים תהיה המלצה של הצוות החינוכי בבית הספר בו לומד התלמיד אך לא בהכרח כך הדבר. לעתים ההורים או הנבדק עצמו (בגיל מאוחר יותר) יכולים לשים לב לקשיים ועם המודעות לאבחון וללקויות הלמידה יכולה להתבצע פניה עצמאית למכון אבחון מוסמך על ידי משרד החינוך כדי לבצע את האבחון הדידקטי.
האבחון הדידקטי הוא לא בנוסח אחיד, בדרך כלל האבחונים מותאמים לקשיים של הנבדק לאחר בדיקה של המידה שהתקבל אודות הנבדק. קשיים אלו מתחלקים בדרך לאבחונים שונים שמותאמים עוד יותר והם הנפוצים ביותר מבין 'תתי האבחונים'.
האבחון הדידקטי הבסיסי ביותר, הוא נועד לבדוק את היכולות הבסיסיות ביותר של הנבדק כדי לאתר לקות למידה בולטת וברורה. האבחון בודק את יכולותיו הקוגניטיביות של הנבדק ואת כישורי הקריאה והכתיבה בעברית. דוברי ערבית יעברו את האבחון בשפה הערבית.
למתקשים בחשבון ומתמטיקה ייערך מבחן מותאם אשר יבדוק חשש לדיסקלקוליה. המבחן יתמקד ברמת הידע הבסיסית הנחוצה למתמטיקה וחשבון בהתאם לגיל הנבדק. האבחון יבוצע בנוסף לאבחון הדידקטי הרגיל.
כשתלמיד או אדם מבוגר מתקשים בשפה האנגלית, יבוצע אבחון דידקטי נוסף בשפה האנגלית כדי לבחון את יכולותיו של הנבדק בשפה זו. האבחון יבוצע בנוסף לאבחון הדידקטי הרגיל.
באופן כללי מדובר בשלושה שלבים אשר כלולים באבחון הדידקטי. השלב הראשון הוא איסוף הנתונים, האיסוף יבוא לידי ביטוי על ידי מילוי שאלונים, שיחה עם הנבדק (ועם הוריו במידה ומדובר בתלמיד) וקבלת מידע מהצוות החינוכי.
לאחר מכן יתבצע האבחון בפגישה אחת או יותר. אורך האבחון הוא 4-6 שעות והוא עלול להיות קשה לביצוע בפעם אחת ולכן בדרך כלל מחלקים אותו למס' פגישות. לאחר האבחון יסיק המאבחן את מסקנותיו וידבר עם ההורים תוך כדי שהוא מגיש את המלצותיו להורים ולצוות החינוכי להמשך טיפול.