התמודדות עם לקויות למידה מגיל צעיר

מוסדות החינוך הפרושים בארץ ישראל מיועדים להטמיע ידע בתלמידים, ללמד אותם לרכוש כלים חיוניים לחיים ולהתפתח הן מבחינה שכלית ומחשבתית והן מבחינה התנהגותית ואנושית. עקב קשת רחבה של יכולות לימודיות שונות, נוצרה מערכת שמייצר תוכן חינוכי שאמור להתאים לכל הרמות תוך כדי מחשבה שיהיו תלמידים שיאלצו ללמוד בצורה אינטנסיבית ויהיו כאלה שפחות.

עם זאת, המצב נהיה מורכב כאשר מדובר על תלמידים שמתמודדים עם לקויות למידה קשות על בסיס קבוע. המערכת אינה מספקת את כל הכלים הדרושים ולכן על ההורים לנסות ולזהות כמה שיותר מוקדם האם ילדם סובל מלקויות למידה בכדי לדעת איך לאפשר לו לנהל חיים בתוך מסגרת שכזאת.

מה הן בעצם הפרעות למידה

ראשית, חשוב להבין כי ישנן כמה סוגים של הפרעות למידה וכולן בדרגות שונות. דיסלקציה לדוגמא עלולה להתבטא בצורה של קושי בהבנת שפה או פתרון בעיות מתמטיות, ואילו הפרעות אחרות עלולות להתבטא בקשיים חברתיים וחוסר יכולת לשהות במסגרת.

אדם בל לקויות למידה מתקשה בנושאים ספציפיים אך אין זאת משקף את רמת האינטליגנציה שלו או את החוכמה שלו. חשוב לזהות הפרעות מסוג זה בגיל צעיר בכדי שתהיינה האפשרות להתמודד עם הקשיים שעלולים ללוות אותו כל חייו. היבטים כמו חברויות, סיטואציות משפחתיות או מערכות יחסים נהפכים למשימות מורכבות ללא עזרה והכוונה נכונה מגיל צעיר.

תסמינים שמאפשרים זיהוי מוקדם:

  1. קריאה או כתיבה איטית בצורה בלתי רגילה או על ידי מאמץ מרבי.
  2. אופן ההבנה של משמעות מילים מסוימות ופירושן.
  3. ריבוי של שגיאות כתיב.
  4. מבנה לוגי שגוי של כתיבת טקסט כגון פתגמים, פסקאות, פיסוק נכון וכדומה.
  5. חשיבה לוגית בעייתית כתוצאה מבסיס מתמטי שגוי.

כמובן שישנן עוד פקטורים שמסוגלים לקבוע האם לילדכם יש סוג של הפרעת למידה, אך יש להבדיל בין יכולות אישיות ואדם שהוא לקוי למידה. לכן, בכדי לוודא את מצבו של ילדכם, גשו לבדיקה פסיכוטכנית שנעשית על ידי פסיכולוגים מומחים בתחום וכך תוכלו לקבל תשובה ברורה לחלוטין.

איך כדאי להתמודד עם לקויות למידה

כאמור, תופעת לקויות למידה נהפכה לשכיחה בקרב המון ילדים, נערים ומתבגרים שלומדים בכל מוסדות החינוך השונים. תחילה, המבחן הפסיכולוגי מאפשר מדידה מסוימת של יכולות הלמידה והקשיים שבהם ולקבוע מהי דרגת הקושי.

האבחנה הפסיכולוגית נשענת על מספר פקטורים וביניהם היכולות הקוגניטיביות והחברתיות שמהוות את עיקר האבחנה. כאשר אדם נקבע כלקוי למידה, הוא יהיה זכאי להקלות מסוימות בכל המוסדות החינוכיים בהם ילמד במשך חייו. חלק מההקלות האלה כוללות הארכת זמן בעת בחינה, התעלמות משגיאות כתיב, שימוש במילונית כאשר מדובר על מבחן בשפה שונה מהשפה העברית ועוד.

בכדי ליצור איזון כימי בגוף, בדרך כלל אנשים בעלי לקויות למידה יינטלו תרופות בשם ריטלין או קונצרטה ויאפשרו להם להתמודד עם הסיטואציות באופן קל יותר.

מתוך:
מחפשים מכון אבחון? השאירו פרטים ומכון אבחון מומלץ יחזור אליכם!