לקויות למידה הם שם כולל לקשיים מסוימים של ילדים אשר אפשר לאבחן אותם בגילאים שונים לאור כמה סממנים אשר אופייניים לקבוצה זו באוכלוסייה. הורים ערניים או אנשי חינוך בגן הילדים ובכיתות השונות בבית הספר מזהים בדרך כלל בעייתיות ובודקים נושא זה לעומק.
אצל בעלי לקות למידה שמים לב לקושי אחד או לכמה קשיים יחד. אצל הילדים הלקות נותרת בעינה ואינה נעלמת. רמת הקשיים משתנה בין ילד זה לאחר אך הימצאותם של הסממנים הללו מצריכה אבחון ובדיקה מקצועיים.
לחלק מהילדים הללו מתווספים גם נתונים אחרים כמו:
האבחון הדידקטי הבוחן את היכולות הקוגניטיביות של התלמיד מתבצע בדרך כלל בשנים הראשונות של בית הספר היסודי וזאת כדי לדעת את מהות הבעיה או הבעיות באופן נקודתי ומדויק כדי לטפל בהן מגיל צעיר.
כאשר הילדים הללו מתבגרים ומחפשים תחום עיסוק בחייהם הם חסרי אונים. רבים מהם חושבים שעקב לקויות הלמידה הם אינם מסוגלים ללמוד מקצועות שונים, לפתח קריירה ולקדם את עצמם בחיים. התחושה שהם אינם שווים מובילה אותם לעסוק בתפקידים זוטרים שאינם כה מעניינים.
החשיבה הזו של ליקויי הלמידה היא שגויה, כיוון שלמרות הלקות הם יכולים לבחור מסלול לימודי מרתק שהם מתאימים לו עקב היכולות והכישרון הטבעי שלהם לעסוק בו.
כדי לגבש חשיבה הם זקוקים להכוונה מקצועית של אנשי מקצוע מהשורה הראשונה אשר ישוחחו איתם, יתהו על קנקנם ויחושו אילו תחומי עניין הם המתאימים ביותר עבורם.
מדור בתהליך מאד מקצועי שאורך זמן וכמה פגישות כדי לאתר את המוכנות של האדם הבוגר לנושאים אשר את חלקם הוא לא הכיר לעומק אך מסתבר שהוא מתאים ללמידה שלהם. כשמראים לו את התוכנית הלימודית, מסבירים לו את רבדי הלמידה ואת האפשרויות שייפתחו לפניו בתום הלימודים, עיניו נוצצות משמחה והוא ממתין בקוצר רוח ללימודים.
על כתפיהם של יועצי הכוונה מקצועית מוטלת אחריות רבה, הם אמורים למצוא כיוון ולסחוף אחריו את לקויי הלמידה כיוון שהלקות אינה מפריעה בלמידת המקצוע ובפיתוח קריירה מצליחה לאחר מכן.
עצם העובדה שהם לומדים מעלה להם באופן משמעותי ביותר את הביטחון ואת הדימוי העצמי. התחושות הללו הולכות וגוברות ככל שהם מתקדמים בלימודים, כשהם תופסים את מהות המקצוע ונהנים מהלימוד התיאורטי והמעשי לאורך כל הקורסים.
בזכות הכוונה מקצועית הבוגרים יוצרים פריצת דרך ומהפך אמיתי בחייהם.