הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות זו בעצם לקות התפתחותית שבאה לידי ביטוי בהיבטים נוירולוגיים והתנהגותיים. התסמונת נפוצה בכל שכבות החברה והאינטליגנציה ומתבטאת בחוסר קשב והיפראקטיביות ו/או אימפולסיביות (מאוגדים ביחד). להורים תפקיד רב בזיהוי, הכלה ומתן תמיכה לילד המתקשה. כאשר הורה יודע עם מה הוא מתמודד, התפקוד שלו עולה ודבר זה מיטב הן עימו והן עם ילדו. אם כן, כיצד נוכל לזהות לקות למידה אצל ילדנו?
ראשית, חשוב להגיד כי אף אדם מן השונה אינו יכול מאבחן. כדי להיות מאבחן מקצועי יש צורך בהכשרה וניסיון מתאים. גם אם אנו רואים שהילד סובל מכל המאפיינים האפשריים המופיעים בכל ספר מחקר – אל לנו לקפוץ למסקנות. נקודת המבט של ההורה אף פעם אינה אובייקטיבית. יש לקחת את הילד לאבחון מקצועי שנערך על ידי אנשים מקצועיים בתחום, ועליהם לבדוק, לאבחן ולאתר בדיוק את הקושי. עם זאת, עדיין עולה השאלה – איך נדע אלו סממנים ראשונים יכולים להתחיל להצביע על הלקות? איך נדע האם או מתי צריך לקחת את הילד לאבחון?
רמת מוסחות גבוהה – "פזילה" לעבר התרחשויות בסביבה (חלון, חברים..), אולי בשל רגישות לגירויים קוליים.
חולמניות – עלולה להתפרש בטעות כאיטיות (ואפילו אינטליגנציה נמוכה) או חוסר מוטיבציה.
שכחנות – קושי בשחזור שיחות, הילד לא זוכר את תוכן השיעור, שוכח מה היו שיעורי הבית.
חוסר ארגון – תיקים מבולגנים, איבוד ציוד ועיסוק מ- "השלמת ציוד", קושי במילוי הוראות סדרתיות.
סף מישוש משובש – העדפה לבדים מסוימים, כל תפר בבגד מציק, מגע מקרי יכול להתפרש כמכה.
קשיים בהמתנות – קושי בניהול שיחה מסודרת, חוסר שקט, נדחף, יוצר בלגן בזמנים לא מאורגנים.
תכנון וזהירות – נוטה להיות זה שנתפס ומסתבך, חוסר זהירות לצד בחירה במשחקים מסוכנים מובילים לשכיחות גבוהה של פציעות וחבלות ראש .
ריסון ואיפוק – סף תסכול נמוך, דרישה לסיפוק מיידי, הפרעות בריסון וביכולת איפוק, תנודתיות ועוצמתיות במצב הרוח.
כל אלו הינם קשיים הבאים לידי ביטוי אצל התלמיד הלקוי למידה. לא מדובר בתלמיד שלא רוצה או תלמיד עצלן. יש כאן קושי ממשי איתו הילד מתמודד.
אם אתם מרגישים כי ילדכם עונה על כמה וכמה מהמאפיינים הנ"ל, אולי כדאי לחשוב לקחת אותו לאבחון מקיף שנערך על ידי אנשי מקצוע. אחרי איתור הקושי של הילד ניתן יהיה לכתוב תכנית פרטנית, שתסייע לו להתגבר על קשיו. איתור מוקדם של הקושי, הכלה וטיפול מהיר הינם כלים יעילים שיכולים לסייע לילד רבות. אין שיעור להשפעה העצומה שיש לתמיכה רגשית מצד ההורים לצד תכנית פרטנית והוראה מתווכת. חשוב לזכור כי אבחנת קשב וריכוז אינה מצב סטטי קיים, אלא יש להשתמש באבחנה כמקפצה לשינוי. ראינו את החולשות, ראינו את החוזגקות. בוא נראה עכשיו מה ניתן לעשות כדי לסייע לתלמיד. בעידן המודרני יש כל כך הרבה טיפולים שיכולים לעזור, החל מריטלין, פרחי באך, נוירופידבק. ילד יכול לפרוח ולהגיע לגבהים אם רק תהיה לו ההכוונה המתאימה.
ניתן למצוא אבחון באתר YAR – אינדקס מכוני אבחון.