הפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב המכונה גם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD) היא הפרעה שכיחה ששמה מתאר בדיוק את הקשיים שלה, קשיים בקשב, בריכוז, בהיפראקטיביות ובאימפולסיביות. אנשים הלוקים בהפרעת קשב וריכוז לא חייבים לסבול מכל הסימנים הנ"ל אך אם הם לוקים בהפרעת קשב היא תלווה אותם לכל החיים ולכן צריך לאתר את הבעיה וללמוד איך להתמודד איתה כי ההשלכות שלה משפיעות לא רק על הלימודים אלא על כל תחומי החיים.

סימנים להפרעת קשב וריכוז

אפשר להבחין בסימנים להפרעת קשב וריכוז כבר בתקופת הגן. הסימן הראשון והבולט ביותר הוא קושי בקשב וריכוז. זה יכול לבוא לידי ביטוי בחולמנות או בהיסחי דעת רבים שיכולים להגיע למצב של קשיי קליטה של חומר חדש כתוצאה מכך. כמו כן יש השפעה על תפקוד הזיכרון ואף קשיי ארגון שלא נובעים מחוסר הבנה או חוסר רצון לארגון.

בנוסף לכך יש את סימן התנודתיות שהוא סימן שעלולים לא לשים לב אליו ולהתפרש כחוסר רצון בעיני הסביבה. התנודתיות מושפעת מתפקוד לקוי של המוליך העצבי דופמין וכתוצאה מכך אנשים שיתפקדו בצורה טובה בפעם אחת ויבצעו משימה בהצלחה, לא יצליחו לעשות זאת בפעם אחרת. מלבד ההשפעה על הסביבה יש לכך השפעה על האדם עצמו שיתחיל להרגיש חוסר מסוגלות עצמית.

הסימן הנוסף הוא אימפולסיביות. היא יכולה לבוא ילדי ביטוי בכמה צורות כשעיקרן הן אי שקט פסיכו-מוטורי ודיבור אינטנסיבי. האימפולסיביות באה לידי ביטוי אצל ילדים בכך שהם חייבים לזוז, לקום ולהסתובב בעוד שאצל מבוגרים זה קצת פחות בולט כמו תזוזה של הרגליים או צורך להתעסק עם משהו כמו עט או חפץ אחר.

עוד סימן הוא אימפולסיביות שיכולה להתבטא במספר דרכים – חוסר סבלנות, קשיים בעמידה בחוקים חברתיים כמו המתנה בתור והתפרצות ועוד…

טיפול בהפרעת קשב וריכוז

מכיוון שהפרעת קשב וריכוז משפיעה על תחומים רבים בחיים יש צורך עז לטפל בה היטב ולהתמודד איתה. הטיפול עוזר לאנשים לשפר את חייהם בלימודים, בעבודה ובסביבה החברתית שלהם. מומלץ לבצע אבחון מוקדם ללקויות למידה מהסיבה הפשוטה שכל דחייה עלולה לגרום לבעיות התנהגותיות, הן מבחינת דימוי עצמי נמוך והן מבחינת התנהגות אגרסיבית.

להפרעת קשב וריכוז טיפולים רבים בהתאם לצורך, הטיפולים יכולים להתבטא בהוראה מתקנת או שיעורי עזר פרטניים והיא יכולה לבוא לידי ביטוי בטיפול תרופתי, פסיכולוגים וטיפולים נוספים.